Få bort skräpet efter höststädningen


skräp i trädgården

Mindre trädgårdar – Då räcker Junk Bags

Nu i oktober är det många som börjar höststäda i trädgården för att göra klart inför vintern. Utemöblerna plockas in, buskarna klipps ner och löv som krattas ihop. Många gånger är det även lägligt att ta bort döda kvistar och röja upp i största allmänhet. Vad gör man då med allt skräp? Så länge det är lite grann går det ju att köra till komposten men är det större mängder får man hitta andra lösningar. När bostadsrättsföreningar samkör städdagar kan det exempelvis vara bättre om man hyr en container. Dessa är mycket stora och rymmer därmed skräp, kvistar och annat som vill slängas från städdagen.

 

Att hyra in en container själv som villaägare kan även vara ett alternativ men med tanke på att det kostar en del och att man knappast fyller den själv så kan det vara bättre att gå ihop med en granne om det hela. Om inte annat för att förbättra grannsämjan genom att städa och jobba tillsammans.

 

Den som hyr en container får den utkörd av företaget som hyr ut dem. Oftast bestämmer man redan vid utkörningen vilken dag de sedan ska hämta containern. Det man även bör bestämma i förväg är vad som får läggas i den. Vid en städdag är det självklara att hålla sig till trämaterial och brännbart.

Kostnaden då?

Det är fyra saker som avgör kostnaden.

  1. Var – Hur långt från sophämtningsföretaget som containern ska placeras ut
  2. Tid – Hur länge ska den stå på denna plats innan den hämtas?
  3. Vad – Vad läggs i containern? Billigast är om man sorterar själv och därmed enbart placerar saker av samma ”återvinningsmaterial” i en container. I annat fall kan man få betala extra.
  4. Storlek – Vanligtvis finns det två olika modeller att välja på. Om det är en hel förening som ska samarbeta kan de större vara ett bra alternativ. Är det däremot bara två villaägare som ska slänga skräpet kan man med fördel välja den mindre varianten

Eller köp en skottkärra med motor…

motor till skottkärra

Vad vill du göra nu?: